Lokal SEO: Få flere lokale kunder fra Google

I denne vejledning vil vi dykke ned i, hvad lokal SEO indebærer, samt de afgørende komponenter i en effektiv lokal markedsføringsstrategi.

Af
SEO.DK
,
Teamet
Calendar Icon - Dark X Webflow Template
April 6, 2024

Vi udstyrer dig med den basale viden, du behøver, når du skal finjustere din virksomhed for lokale søgninger på søgemaskinen.

Hvad er lokal SEO?

Lokal SEO er en strategi, der sigter mod at forbedre en virksomheds synlighed i lokale søgemaskineresultater. Dette er særligt relevant, når søgninger er baseret på en specifik geografisk placering.

En række opgaver er involveret i lokal SEO. Disse inkluderer optimering af virksomhedens Google Business Profile og identifikation af lokale nøgleord, der er relevante for virksomhedens produkter eller tjenester.

Lokal SEO er afgørende for virksomheder, der ønsker at øge lokal trafik og brandbevidsthed. Det er en effektiv måde at nå ud til lokale kunder på og øge virksomhedens omsætning.

Derfor er lokal søgemaskineoptimering vigtigt

Lokal SEO er afgørende, især for virksomheder med en fysisk butik eller service. Med en stigende mængde søgninger foretaget på farten, er det vigtigt for virksomheder at være mobile og fleksible. Over 40% af alle Google-søgninger har i dag en lokal hensigt. Kunder søger de bedste produkter og tjenester i nærheden, hvilket ofte resulterer i en højere konverteringsrate, da det handler om her og nu.

Fordi 46% af alle Google-søgninger har lokal intention, er lokal SEO afgørende for at øge din virksomheds synlighed og tiltrække lokale kunder.

Mange kan undre sig over betydningen af lokal SEO, men flere SEO-bureauer understreger fortsat dens vigtighed. Der er mange fordele ved at optimere dit websted for lokal søgning, både for at blive vist i dit lokale område og for at gøre det nemmere for brugere at finde din placering, åbningstider og andre vigtige oplysninger.

Over 75% af forbrugerne i USA, Frankrig, Tyskland og Storbritannien bruger Google, når de søger efter virksomhedsinformation. Google Maps-søgninger efter "shopping nær mig" er vokset globalt med mere end 100% år efter år. Derfor er det vigtigt at optimere dit websted for lokal søgning for at få dit websted foran folk i dit område.

Mangler du lidt mere viden om søgemaskineoptimering? Læs hvad SEO er her

Lokal SEO øger synlighed og trafik

Ved at finjustere jeres hjemmeside for lokale søgninger, øger I chancen for at blive fremhævet i søgeresultater, som brugere - og dermed potentielle kunder - anvender til at finde services eller produkter i jeres område. At være synlig i lokale søgninger kan sammenlignes med at have jeres forretning beliggende på en travl hovedgade i de byer, hvor I er til stede.

Lokal tilstedeværelse øger brand awareness

En solid lokal online tilstedeværelse hjælper jeres virksomhed med at opbygge troværdighed blandt potentielle kunder. Positive online anmeldelser og klare forretningsoplysninger kan i denne sammenhæng bidrage til at styrke jeres omdømme.

6 måder at forbedre din lokale SEO

Følg disse 6 råd og opnå bedre rangeringer på søgemaskiner og derved få en større online synlighed, ved at arbejde målrettet med lokal SEO.

1. Optimering af Google Business Profile

At optimere jeres Google Business Profile (også tidligere kendt som, Google my Business) er en af de mest fundamentale og essentielle ting, I kan gøre for jeres forretning. Dette er en central del af lokal SEO, da det hjælper med at sikre, at jeres virksomhed bliver fundet af potentielle kunder i jeres lokalområde. Det er vigtigt at sikre, at alle oplysninger er korrekte og opdaterede, så kunderne kan finde præcis, hvad de leder efter.

Dette inkluderer navn, adresse og telefonnummer (NAP), samt åbningstider. Disse oplysninger er afgørende for, at kunderne kan komme i kontakt med jer, når de har brug for det. Desuden er det vigtigt at holde åbningstiderne opdaterede, så kunderne ved, hvornår de kan besøge jeres forretning. Ved at holde disse oplysninger opdaterede, kan I sikre, at jeres virksomhed er synlig og tilgængelig for kunderne i jeres lokalområde.

2. Konsistens i NAP-information

NAP står for "Name, Address, Phone number". Denne information skal være konsistent på tværs af alle online platforme, der kan påvirke jeres lokale placeringer på søgemaskiner som Google og Bing.

3. Indsamling og respons på anmeldelser

Opfordr kunder til at dele deres oplevelser på platforme som Google, Trustpilot og Yelp. Dette styrker jeres online synlighed og troværdighed. Svare på anmeldelser, både positive og negative, viser jeres engagement og stræben efter høj servicekvalitet. Dette kan styrke jeres position i det lokale marked.

4. On-page optimering med fokus på lokale søgeord

Få udarbejdet en analyse på lokale søgninger og optimer jeres hjemmeside med lokale landingssider. Ved flere forretninger eller placeringer kan det være fordelagtigt at tilpasse en landingsside for hver enkelt.

For bedre at målrette den lokale søgeintention, er det essentielt at integrere passende sidetitler, metabeskrivelser og overskrifter (inklusive H1, H2 osv.). Disse komponenter bidrager til at øge jeres hjemmesides synlighed for søgemaskiner og kan optimere jeres rangering i lokale søgninger.

Tabel nedenfor viser en oversigt over eksempler på lokale søgeord og deres månedlige søgevolumen. Disse data kan bruges til at forstå, hvilke søgeord der er mest relevante for jeres virksomhed, og hvordan I kan optimere jeres hjemmeside for at tiltrække mere lokal trafik.

Lokale Søgeord

Månedlige Søgninger

Restaurant Aalborg

5.1K

Frisør Svendborg

1.6K

Kiropraktor Vejle

800

Vinduespudser København

350

Elektriker Odense

250

5. Brug af schema markup

For at hjælpe søgemaskiner med bedre at forstå jeres forretning og den tilknyttede lokation, er det en god idé at implementere schema markup på jeres hjemmeside. Dette kan ikke kun forbedre jeres samlede lokale synlighed, men også øge CTR (Click-Through-Rate) fra søgeresultaterne, hvilket kan føre til en højere trafik til jeres hjemmeside.

Gode schema markups for lokal SEO

Disse fem schema markups er effektive værktøjer til at forbedre din lokale SEO:

  1. Organization schema markup, hjælper med at præsentere vigtige oplysninger om din virksomhed
  2. Website schema markup, forbedrer din hjemmesides synlighed i søgeresultaterne
  3. Breadcrumbs markup, forbedrer brugeroplevelsen ved at gøre navigationen på din hjemmeside mere intuitiv
  4. Site navigation markup, hjælper søgemaskiner med at forstå strukturen på din hjemmeside
  5. Article markup, kan forbedre synligheden af dine blogindlæg eller artikler

6. Linkbuilding med lokale søgeord

Linkbuilding er en vigtig indikator for autoritet og troværdighed i Googles øjne, hvorfor det er essentielt med en linkbuilding strategi.

Der er mange metoder til at opnå backlinks, og det er vigtigt at vide, hvilke links der er mest værdifulde. Hvis I har indhold, der er relevant, værd at dele og har lokal interesse, er der større sandsynlighed for, at andre domæner vil dele det og linke tilbage til jer. Derfor kan det være gavnligt at tage kontakt til lokale virksomheder, organisationer og bloggere for at få delt indhold, der er relevant for jer.

Få hjælp til lokal SEO af vores specialister

Hos SEO.DK kender vi til vigtigheden af at være synlig på Google. Med vores know-how, sørger vi for at I kommer helt til tops. Klar til at komme i gang? Vi står klar til at hjælpe jer!

Vi er blandt Danmarks førende SEO-bureauer, og vores ekspertise ligger i at skabe tilpassede SEO-strategier til vores kunder.

Hvis du starter med at Kontakte os her, så ringer vi dig op til en uforpligtende samtale om mulige tilbud. 

Du kan også sende os en e-mail på kontakt@seo.dk eller fange os på +45 26226650. 

NYSGERRIG PÅ MERE?

Andre spændende artikler om Google optimering