SEO-tekstforfatter (23 tips): Få en gratis prøvetekst til dit website!

Velskrevne artikler, blogindlæg og produkttekster placerer din virksomhed øverst på Google. Med hjælp fra verdens mest powerfulde kunstige intelligens og journalistisk fingerspitzengefühl tilbyder jeg velskrevne SEO-tekster til lave priser på dansk, engelsk, tysk og svensk.

Af
Torbjørn Flensted
,
Stifter
Calendar Icon - Dark X Webflow Template
January 27, 2024

Hvad er en SEO-tekstforfatter?

En SEO-tekstforfatter er en tekstforfatter, der skriver tekster, der er søgemaskineoptimerede. Det betyder, at teksterne er skrevet med henblik på at rangere højt på Google og dermed tiltrække flere besøgende til jeres website.

Tip: Vil du have en gratis tekst? Det er let: Send mig en besked på tf@ninety.dk for en snak. Det kunne være starten på et smukt samarbejde :-)

Hvordan vælger man den rigtige SEO-tekstforfatter?

Der er særligt tre ting du skal holde øje med:

  1. De bruger den nyeste teknologi: Med hjælp fra kunstig intelligens spares en masse tid på tidskrævende opgaver som keyword research. Det frigør mere tid til kreativitet og kvalitet. Mine tekstforfattere assisteres eksempelvis af teknologier som GPT3 og Google NLP, så der i stedet kan fokuseres mere på at skabe tekster, der kommunikerer i øjenhøjde og sælger.
  2. De er veluddannede: Nettet er ved at flyde over af spamtekster. Jeg har derfor kun ansat tekstforfattere, der har en relevant uddannelse på bagen. Det sikrer, at du altid får leveret kvalitetstekster - også selvom de skal skrives på kort tid.
  3. Pris og kvalitet: Gør tekstforfatning til en kontinuerlig del af jeres SEO-indsats. Vælg en SEO-tekstforfatter som månedligt kan levere gode tekster til en god pris.

4 Principper: Sådan får du topplaceringer med velskrevne tekster

Blogindlæg, artikler og produkttekst der rammer plet hos målgruppen:

  1. Bedre research: Grundig keyword research med hjælp fra blandt andre Google NLP og GPT-3, sikrer en naturlig brug af søgeord i teksterne.
  2. Større dybde: Dine tekster skal have en større dybde, end dem dine konkurrenter skriver. Det vil sige, at der skal være flere søgeord og flere emner, der bliver behandlet. På den måde har teksten en større chance for at blive fundet af Google.
  3. Fokus på brugervenlighed: Teksterne skal publiceres, så de fremstår brugervenlige. Det vil sige, at de skal være nemme at læse og forstå.
  4. Vær original: Balancen mellem originalitet og matchning i forhold til målgruppens søgning på Google (søgehensigt) er afgørende. Sæt billede på, indsæt originale kundeudtalelser og egenproducerede videoklip er med til at skille dig ud fra mængden.

SEO-tekstforfatterens 23 tips til tekster der vinder

1. Vælg det rigtige target keyword

Den enkelte tekst skal have et overordnet fokus, og derfor skal target keyword være tydeligt defineret, inden du går i gang med at skrive.

2. Jeg vil fortælle at....

Skriv en kort sætning til dig selv, som kort og præcist fortæller, hvad du vil fortælle. Her er et eksempel: "Jeg vil fortælle at, hvordan en SEO-tekstforfatter kan hjælpe virksomheder til øget salg".

3. Skriv en fængende titel (H1)

En fængende titel er med til at sikre, at brugeren med det samme får lyst til at læse din tekst. Denne overskrift skal indeholde det primære keyword. I dette blogindlæg står det primære keyword "seo tekstforfatter" i starten af min H1.

4. Skriv et godt indledende afsnit

Begynd din tekst med en kort introduktion til, hvad du vil fortælle læseren. Denne introduktion kaldes ofte for e manchet eller first paragraph og giver læseren svar på "hvem, hvad, hvor, hvordan".. På den måde får kommunikeret til læseren med det samme, hvad teksten handler om, og hvad udbyttet han/hun opnår ved at læse den.

5. Undgå fluff

Fluff er overflødigt indhold, som ikke bidrager til at skabe værdi for læseren. Det er kan være sætninger eller pointer, der gentages. Fluff gør teksten uoverskuelig, og det er derfor vigtigt at undgå det.

6. Hent inspiration fra andre tekster

Research på Google for at finde andre tekster, der handler om det samme emne. Læs dem igennem, og notér de elementer, du synes, virker godt.

7. Lav en outline (så du ved, hvad teksten skal handle om)

Giv teksten et overskueligt flow (H2'ere og H3'ere), så brugeren kan finde den information, der er relevant for ham/hende.

8. Brug søgeordene rigtigt

Placér sekundære søgeord strategisk i teksten, så de fungerer optimalt og understøtter tekstens budskaber. Det væsentlige er ikke antallet af gange du nævner hver enkelt søgeord, men derimod tætheden mellem forskellige søgeord (entities og topics). Hvert afsnit kan dermed vise Google, at du er en ekspert indenfor dit felt, fordi semantisk relaterede ord står tæt på hinanden.

9. Skriv, skriv, skriv

Den eneste måde at blive dygtigere til at skrive tekster på, er ved at skrive mange tekster. Jo flere tekster du skriver, jo bedre bliver du til at fange læserens interesse, og til at skrive tekster, der sælger. Bland ikke redigeringsfase og skrive fase sammen, skriv løs og få flow.

10. Gå dybere ind i emnet (hint: skriv længere tekster)

De fleste tekster på nettet er for korte, og det er en stor fejl. Tekster der sælger, er typisk længere tekster, der går dybden med et emne. Jo dybere du kan gå ind i emnet, jo større chance er der for, at læseren får lyst til at købe det produkt eller den ydelse, du skriver om.

11. Fortæl en historie

Vi elsker historier, og derfor kan det være en god idé at inddrage historier i din tekst. Det giver teksten personlighed og gør den mere interessant at læse.

12. Gør din tekst nem at læse

Punktopstillinger, korte afsnit, overskrifter og underoverskrifter gør teksten nemmere at læse. Brug aktive sætninger, og undgå at skrive for komplicerede sætninger.

13. Skriv en fængende title tag og meta description

Er din H1 velskrevet, kan du bruge den i dit Title tag. Og er din manchet velskrevet, kan du rette den til, så den kan bruges som Meta Description. Brug et værktøj som CTR Tool som inspiration til forbedre hvordan du fremstår i Google SERP.

14. Henvis til eksterne kilder

En overset SEO-taktik er outbound linking. Her linker du ud til eksterne autoritative kilder som statistikker og undersøgelser, der beviser dine påstande. Få flere tips med at se mit foredrag fra SEOday 2022 her.

15. Brug af billeder og video

Billeder og videoer er med til at gøre din tekst mere interessant at læse. De kan også bruges til at underbygge dine argumenter.

16. Brug billeder, infografikker og video

Originalitet og unikt indhold er guld værd for dine besøgende – og så er det jo en fordel, hvis det er nemt at finde på nettet. Det kan eksempelvis være en idé at bruge et billede eller en video til at visualisere data eller til at formidler dine pointer i lys og levende billeder.

17. Fokusér på call-to-action

Trafik uden konverteringer er spild af trafik. Sørg derfor for, at der er klare call-to-action-elementer på dine sider, der fortæller dine besøgende, hvad de skal gøre – eksempelvis “køb nu”, “tilmeld dig nyhedsbrevet”, "download tjeklisten" eller “book en tid”.

18. Giv dine besøgende noget værd

De fleste mennesker er ikke villige til at betale for at få adgang til et websted. Derfor er det en god idé at tilbyde noget gratis, som dine besøgende kan finde værdifuldt – eksempelvis en e-bog, en whitepaper eller et webinar.

19. Gør din tekst spiselig

Inden du publicerer teksten, skal du gennemlæse den og sikre dig, at den er læsbar. Teksten skal være nem at læse og forstå, og der skal ikke være fejl eller stavefejl Det kan være en god idé at få nogen anden end dig selv til at læse teksten igennem. De kan se teksten med friske øjne og give dig feedback på, hvordan du kan forbedre den.

20. Udgiv på en tidløs URL

Årstal i URLs virker hurtigt forældede, og det ser ikke professionelt ud. Udgiv i stedet på en URL uden tal. Det giver dig bedre mulighed for at optimere siden løbende. 

21. Interne links

Find andre relaterede sider på jeres website, og link fra disse til din nye tekst. På den måde kan du målrette websitets PageRank, og sikre at Google ved hvilke sider, der er vigtigst. Autoriteten fra de andre sider bliver overført til den nye side og få din tekst hurtigere til tops i søgeresultaterne.

22. Promovér din nye tekst

Når du har skrevet en fantastisk tekst, skal du sørge for at promovere den. Det kan du gøre på mange forskellige måder, f.eks. ved at dele den på sociale medier, eller ved at sende den til relevante bloggere eller influencers.

23. Spar tid – hyr en SEO-tekstforfatter!

Koncentrér dig om det du er god til. Og lad en af mine dygtige kollegaer skrive en tekst der sikrer dig top placeringer i Google. Det er billigere end man skulle tro.

Vil du have en gratis tekst?

Det er let: Send mig en besked på tf@ninety.dk for en snak om din tekst. Det kunen være starten på et smukt samarbejde :-)

NYSGERRIG PÅ MERE?

Andre spændende artikler om Google optimering